Wycieczka do Berlina i Poczdamu

WILLKOMMEN IN BERLIN UND IN POSTDAM

W dniach 16-17 czerwca 2014r. uczniowie naszej szkoły odbyli już drugą w tym roku szkolnym wycieczkę zagraniczną. Po Dreźnie przyszedł czas na Berlin oraz Poczdam. Całoroczna nauka języka niemieckiego nie poszła w las, gimnazjaliści mieli okazję zastosować ten język w praktyce. Używali zwrotów grzecznościowych, zamawiali posiłki w restauracjach, kupowali pocztówki.

Nasza wycieczka zaczęła się od wczesnych godzin porannych, wraz z nauczycielami wyruszyliśmy spod sali ,,Orzeł” o 5.30 w kierunku Berlina – największego miasta Niemiec i jednocześnie trzeciego największego (po Londynie i Paryżu) miasta w Unii Europejskiej. Pierwszym charakterystycznym punktem stolicy kraju sąsiadów, jaki ujrzeliśmy już z pewnych odległości, była Fernsehturm, czyli wieża telewizyjna. Spacer po mieście rozpoczęliśmy od podziwiania budynku Berliner Dom (Katedry Berlińskiej). Następnie udaliśmy się na plac przy Nikolaikirche, gdzie powitały nas ogromne niedźwiedzie-symbol miasta. Kupiliśmy pierwsze pamiątki i udaliśmy się na historyczny Alexanderplatz z fontanną i czerwonym ratuszem. Od naszej pani pilot usłyszeliśmy wiele ciekawych informacji o historii i zabytkach miasta, m.in. o Museuminsel i słynnym Pergamonmuseum. Wędrówkę po mieście zakończyliśmy zwiedzaniem Reichstagu (parlamentu niemieckiego) i Brandenburger Tor, czyli Bramy Brandenburskiej. To tutaj w roku 1990 doszło do zjednoczenia dwóch podzielonych państw niemieckich. Po drodze mieliśmy okazję zobaczyć także berlińskie metro (U-Bahn) i nowoczesny dworzec kolejowy Hauptbahnhof, wyremontowany w 2006r. na XVIII Mistrzostwa Świata w piłce nożnej.

Pierwszego dnia wycieczki reprezentacja Niemiec szykowała się do meczu na tegorocznych Mistrzostwach Świata w Brazylii. Na ulicach bez trudu dało się zauważyć wiernych kibiców ubranych w barwy narodowe czarny, czerwony, żółty. Cały kraj trzymał kciuki za swoich rodaków, którzy w efekcie pokonali Portugalię 40. My także nie staliśmy obojętnie. Polska nie gra w mistrzostwach, dlatego też postanowiliśmy przyłączyć się do kibicowania drużynie niemieckiej.

Po licznych poniedziałkowych atrakcjach udaliśmy się na nocleg do pensjonatu ,,Leśna dolina”, którego właścicielka przywitała nas dobrym słowem i smaczną obiadokolacją. Odpoczynek polegał głównie na integracji uczniów i nawiązywaniu nowych znajomości.

Zwiedzanie zabytków Poczdamu drugiego dnia wycieczki zaczęliśmy od kompleksu parkowo-pałacowego Sanssouci wybudowanego w XVIII wieku przez Fryderyka II Wielkiego, który od 1990 r. znajduje się na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Okazałe budowle, piękne ogrody i historia miasta w tle nadają niezwykły urok temu miastu. Dzielnica holenderska to nieco inny akcent miasta, który zobaczyliśmy. Powstała na początku XVIII w. , gdy do Poczdamu przybyli koloniści holenderscy, dla których wzniesiono osiedle złożone ze 134 domów wg planów Johanna Boumanna starszego. Mimo upływu lat dzielnica zachowała swój holenderski charakter. W tym miejscu dokonaliśmy ostatnich zakupów pamiątek dla najbliższych i pożegnaliśmy miasto. Pełni wrażeń wyruszyliśmy w podróż powrotną do Namysłowa i czekamy na wycieczki do kolejnych miast, którym urzędowym językiem jest niemiecki. Może tym razem wyruszymy na południe do stolicy Austrii-do Wiednia! Pożyjemy zobaczymy, a tymczasem życzymy naszym kolegom z gimnazjum wielu ciekawych wyjazdów i niezapomnianych chwil na wakacjach.”

VIEL SPAß UND ABENTEUERREICHE SOMMERFERIEN!