previous arrow
next arrow
Slider

szkolne-wsparcie-k-km
Wrzesień 2020
P W Ś C P S N
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
Archiwum
rok-szkoly-w-ruchu-logologo_eszkola-mbaner_vulcan_1pajacyk-m2rzecznik-praw-dzieckafb szkołybadzmy_poszukiwaczami_autorytetu szkola_pamieta nprc cała_polska_czyta_dzieciom wychowanie_przez_czytanie madrzy_cyfrowi trzymaj_forme program_dla_szkol

W chwili obecnej, w dobie pełnej komputeryzacji (w szczególności w chwili obecnej spowodowanej sytuacją związaną z pandemią koronawirusa) warto pamiętać o tak wartościowych utworach jak bajki i baśnie.Treść tych tekstów oraz ich przesłanie jest jasne dla każdego z nas, jak również dla dziecka. Baśnie, bajki i opowiadania, krótkie i dłuższe historyjki pełnią w życiu każdego dziecka bardzo ważną rolę. Cudowne, a zarazem fantastyczne rozumienie świata w ujęciu bajek oraz baśni stosunkowo łatwo trafia do umysłu tego młodszego, jak i zarazem starszego dziecka w sensie myślenia o rzeczywistości i interpretowania jej. Przeżycia, których dziecko doświadcza w czasie czytania czy też słuchania bajek pozwalają jemu nie tylko łatwo akceptować ich treści, ale także usystematyzować powstający obraz otaczającego świata.

Jaka jest zatem rola bajek, baśni, historyjek i opowiadań w życiu młodego człowieka?

Baśnie i bajki wspomagają rozwój dziecka, jego socjalizację i implikują wiele przydatnych dla niego umiejętności, zdolności i właściwości. Bajki/ baśnie/opowiadania
w swojej treści zawierają symbole/znaki, ukryte treści, które w psychice młodego człowieka niejednokrotnie mogę mieć wielkie znaczenie, najprościej rzecz ujmując, mogą odgrywać rolę terapeutyczną. Ponadto pozwalają na utożsamianie się z bohaterem, a to z kolei pozwala na przeżywanie wraz z nim wspaniałych i fascynujących przygód i historii. Bajki i baśnie dostarczają dziecku wielu informacji o innych ludziach, świecie i otaczającej przyrodzie, sprawach dotyczących nieznanych zjawisk i rzeczy. Bajki umożliwiają dziecku ukształtować własną tożsamość i osobowość, a ponadto rozwijają jego wrażliwość literacką. Bajki kształtują nie tylko pod kątem psychologicznym, ale również poznawczym. Wpływają na pamięć, koncentrację i uwagę, a ponadto rozbudowują słownictwo dziecka, logiczne myślenie i poprawne wnioskowanie.

Zatem bajki, baśnie opowiadania, oddziaływają na rozwój dziecka w każdej sferze życia. Co więcej mogą pełnić również funkcje wychowawcze. Baśń i bajka umacniają wiarę dziecka w sprawiedliwość, dobro i sens poświęcenia, kształtują takie cechy jak empatia, wrażliwość, miłość. W swojej treści baśnie, bajki ukazują wiele wartości, m.in. takie jak zło, dobro, odwaga, pracowitość, moralność czy tez ośmieszają negatywne cechy – lenistwo, tchórzostwo. Dostarczają jednostce wzorów moralnego postępowania, życia zgodnego z obowiązującymi normami, zasadami, wprowadzonymi regułami. Baśnie i bajki pozwalają dziecku uświadomić sobie swoje myśli i uczucia (pomagają nazywać je, pokazują, jak te uczucia wyrażać). To z kolei jest niezwykle istotne w procesie komunikowania się z innymi i radzenia sobie z własnymi emocjami. Wszystko to buduje psychologiczne i społeczne zasoby dziecka.

Bajka, poza opowiedzianą historią, zawiera niejednokrotnie wiele dodatkowych, ponadczasowych treści, a ich odczytanie zależne jest od posiadanej wiedzy i doświadczenia odbiorcy, a także od stopnia wrażliwości danej jednostki (dlatego bajki są tak ważne w okresie dzieciństwa). Jednakże bajka oddziałuje na nas wszystkich, nie ma przedziału wiekowego, który by nakazywał, czy też zabraniał nam czytać, oglądać, słuchać bajek.

Zatem zachęcam do ich poznawania i odczytywania wciąż na nowo.

Warto to robić wspólnie z najbliższymi 😊

W rezerwuarach Internetu można odszukać wiele bajek – zarówno do czytania, jak i do posłuchania. Zatem wybierzcie utwór i posłuchajcie:

https://wolnelektury.pl/katalog/audiobooki/gatunek/bajka/

Życzę miłej zabawy

Katarzyna Dudziec, psycholog szkolny

 140 total views,  1 views today