previous arrow
next arrow
Slider

szkolne-wsparcie-k-km
Październik 2020
P W Ś C P S N
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
Archiwum
rok-szkoly-w-ruchu-logologo_eszkola-mbaner_vulcan_1pajacyk-m2rzecznik-praw-dzieckafb szkołybadzmy_poszukiwaczami_autorytetu szkola_pamieta nprc cała_polska_czyta_dzieciom wychowanie_przez_czytanie madrzy_cyfrowi trzymaj_forme program_dla_szkol
Co to jest? Jak to działa?
Czyli co może być pomocą dydaktyczną z fizyki ?

Fizyka kojarzy się ludziom z czymś bardzo trudnym, niezrozumiałym. Większość uczniów ma problem z przyswojeniem podstawowych pojęć fizycznych, a same obliczenia odstraszają ucznia od pokonywania napotkanych trudności. Jednak fizyka to nauka doświadczalna, a jej głównym celem jest poszukiwanie i poznawanie praw przyrody, od których zależą wszelkie zjawiska fizyczne.

To poszukiwanie i poznawanie odbywa się przez ścisłe rozumowanie połączone z prowadzeniem obserwacji oraz wykonywaniem doświadczeń, „słyszę i zapominam, widzę i pamiętam, robię i rozumiem”. Większość gimnazjalistów uważa, że fizyka nie jest w ogóle im potrzeba i nie spotykają się z nią na co dzień, a doświadczenia fizyczne kojarzone są jako trudne do wykonania z pomocą mało znanych i skomplikowanych przyrządów fizycznych. Czas obalić ten mit. Doświadczenia można wykonać za pomocą prostych przyrządów, przyborów, przedmiotów codziennego użytku lub samodzielnie wykonać pomoce dydaktyczne niezbędne do ich wykonania. Fizyka doświadczeniem stoi, bez doświadczeń traci cały swój urok. Przez eksperyment, doświadczenie uczymy się łatwiej. Jeśli dodatkowo wykorzystamy pomoce, które sami wykonamy nasz mózg zapamięta i zrozumie znacznie więcej.

Uczniowie naszej szkoły samodzielnie wykonują takie pomoce. Wykorzystują je na corocznym Międzyszkolnym Konkursie na Doświadczenie Fizyczne lub też w ramach prac dodatkowych. Poniżej przedstawione są fotografie tych pomocy, a mini wystawa znajduje się w pracowni fizycznej. Oto one: peryskopy, kamery obskura, siłomierze różnego typu, mini przepompownie wody, zestaw do demonstracji siły odśrodkowej, telefon sznurkowy, młynek wodny, koło Newtona, model prasy hydraulicznej, zestaw do demonstracji zjawiska rozszerzalności temperaturowej gazów i inne.

Joanna Barszcz

 1,322 total views,  2 views today