previous arrow
next arrow
Slider

szkolne-wsparcie-k-km
Wrzesień 2020
P W Ś C P S N
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
Archiwum
rok-szkoly-w-ruchu-logologo_eszkola-mbaner_vulcan_1pajacyk-m2rzecznik-praw-dzieckafb szkołybadzmy_poszukiwaczami_autorytetu szkola_pamieta nprc cała_polska_czyta_dzieciom wychowanie_przez_czytanie madrzy_cyfrowi trzymaj_forme program_dla_szkol

Pozytywnego myślenia można się nauczyć! Nie można tego zrobić od razu, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, ale gdy będziesz systematycznie je praktykował/a, z czasem wejdzie ci w nawyk.Zatem czym jest pozytywne myślenie i trening z nim związany? Trening pozytywnego myślenia polega na nauczeniu się zauważania pozytywnych aspektów każdej sytuacji, bez względu na to jaki ma ona przebieg (pozytywny, neutralny, negatywny). Polega on na skupianiu uwagi przede wszystkim na pozytywnych cechach tego co nas otacza.
Dlaczego pozytywne myślenie jest ważne?
Negatywne myśli mają olbrzymią moc. Jeśli ich nie zatrzymasz możesz zrujnować sobie zdrowie, relacje, sposób spostrzegania. Negatywne myślenie może wywoływać obawy, nerwice i lęki. Pozytywne myślenie, czyli pozytywne nastawianie do życia i innych członków społeczeństwa – pomaga w osiąganiu wyznaczonych celów, wydłuża życie i daje poczucie szczęścia. Pozytywne myślenie razem z samoświadomością i racjonalnym myśleniem to bardzo efektywne sposoby na walkę ze stresem.
Jak się nauczyć pozytywnego myślenia?
1) Pozytywne myślenie nie oznacza, że musisz przestać myśleć racjonalnie. Codziennie myślimy, posługujemy się swoimi przekonaniami i czegoś pragniemy. Ale rzadko jesteśmy w pełni świadomi tych procesów. Zatem nie unikaj oceny zjawisk, osób, dzięki temu wiesz, nad czym musisz popracować, co musisz zmienić, co jeszcze możesz poprawić. Dokonując oceny uważaj jednak byś nie zranił albo zniechęcił do siebie innych osób.

2) Słowa mają wielką moc. Ważne jest byś podczas formułowania wypowiedzi zwracał na nie uwagę! Zamiast mówić o kolejnych „przykrych obowiązkach”, spróbuj potraktować to jako „zadanie”, „wyzwanie”. Większość z nas nie zdaje sobie sprawy z tego, jak bardzo słowa, którymi się posługujemy, których używamy podczas wykonywania czynności, wpływają na nasz sposób myślenia.

3) Otaczaj się ludźmi, którzy mają na ciebie pozytywny wpływ. Narzekanie i słuchanie narzekania sprawia, że zaczynamy odpowiedzialnością za niepowodzenia obarczać innych. Natomiast utożsamianie się, słuchanie osób które coś osiągnęły bardziej nas motywuje. Sukcesy tych osób powodują, że wzrasta w nas chęć do działania – motywują nas.

4) Uśmiechaj się – uśmiech, nawet ten najdrobniejszy, czy też niejednokrotnie wymuszony pomaga w zmianie nastawienia i nastroju. Małe rzeczy mogą mieć wielką wagę – zmiana postawy ciała z przygarbionej na wyprostowaną zwiększa pewność siebie.

5) Nie rozpamiętuj błędów, tylko się na nich ucz – przeanalizuj, zastanów się racjonalnie co mogłaś zrobić lepiej i to zapamiętaj. Nikt z nas nie jest idealny, a nasze błędy mogą być dla nas drogowskazem na przyszłość.

6) Medytuj, opanuj techniki relaksacji albo uprawiaj jogę – pomaga to skupić się na tu i teraz, a przede wszystkim daje możliwość wyładować się, uwalnia napięcie z ciała.

7) Stosuj wizualizacje – jeśli masz obrany jakiś cel, spróbuj sobie wyobrazić, co będziesz się czuł/a, gdy już osiągniesz swój cel i zapamiętaj to. To UCZUCIE ma wielką moc.

Co jeszcze wpływa na samopoczucie?
• Aktywność fizyczna
• Prawidłowe nawyki żywieniowe
• Zdrowy sen
Opanowanie wyżej wymienionych sposobów na zmianę myślenia z pewnością zajmie Ci sporo czasu. Mimo niepowodzeń warto próbować. Trening pozytywnego myślenia polega na zmianie całego nastawienia i podejścia do życia, a to wymaga czasu i jeszcze raz czasu.
Życzę wytrwałości w dążeniu do celów
Katarzyna Dudziec, psycholog szkolny.

 83 total views,  1 views today