previous arrow
next arrow
Slider

szkolne-wsparcie-k-km
Czerwiec 2020
P W Ś C P S N
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
Archiwum
rok-szkoly-w-ruchu-logologo_eszkola-mbaner_vulcan_1pajacyk-m2rzecznik-praw-dzieckafb szkołybadzmy_poszukiwaczami_autorytetu szkola_pamieta nprc cała_polska_czyta_dzieciom wychowanie_przez_czytanie madrzy_cyfrowi trzymaj_forme program_dla_szkol

Wyobraźnia.. wszyscy wiemy co to takiego, ale czy wiemy jak ją kształtować? Jak wpływa na rozwój intelektualny dzieci? W jaki sposób wykorzystać naturalne zdolności naszych dzieci do tworzenia wyobrażeń twórczych i wspomóc w ten sposób ich rozwój intelektualny? Oto niektóre propozycje ćwiczeń:

A) Teatr, w którym aktorami są dłonie

Do przygotowania praktycznie wszędzie: wystarczy kawałek ściany i lampa. Idealny pomysł, gdy pogoda nie zachęca do spacerów, a maluchowi znudziły się już się już wszystkie zabawki.

Zabawa polega na budowaniu cieni poprzez odpowiednie ułożenie własnych rąk. Na początku z pewnością trzeba nieco tę umiejętność poćwiczyć. Najłatwiej jest zacząć zabawę od klasycznego “zajączka” i “gołębia”. Inspiracji do tworzenia cieni za pomocą dłoni oraz gotowych scenariuszy do teatrzyków możecie poszukać w Internecie.

Rada: najlepiej, by najpierw rodzic opanował budowanie kilku cieni, a następnie tę umiejętność przekazał dziecku. Dzięki temu nie będzie ono znudzone przeciągającymi się “przygotowaniami”.

Gdy maluch nabędzie wprawy, może zachce zagrać przedstawienie przed dziadkami lub kolegami.

Zabawa rozwija kreatywność i twórczość, poprawia zdolności manualne, ale przede wszystkim dostarcza mnóstwa radości!

B)   Opowiedz mi bajkę

Potrzebne będą:

  • plastikowe nakrętki (najlepiej identyczne),
  • blok
  • techniczny,
  • nożyczki,
  • czarny flamaster.

Wykonanie:

Z bloku technicznego wycinamy kółka pasujące wielkością do wnętrza nakrętki. Na wyciętych kółkach malujemy pojedyncze obrazki: dom, zegar, jabłko, samochód, parasol. Wszystko, co przychodzi nam do głowy. Gotowe obrazki wpychamy do wnętrza nakrętek.

Gra gotowa: układamy nakrętki obrazkami do dołu, losujemy np. 5 z nich. Odwracamy i na podstawie wylosowanych elementów opowiadamy bajkę, historyjkę.

C)   Drzewo genealogiczne

Ciekawym, pouczającym i twórczym wyzwaniem dla całej rodziny będzie wspólne stworzenie familijnego drzewa genealogicznego.

Do jego wykonania potrzebny będzie duży arkusz sztywniejszego papieru (dobrze sprawdzi się brystol) i, oczywiście, zdjęcia (lub ich kserokopie, które można pokolorować). Przyklejamy fotografie od dołu (zaczynając od dzieci – najmłodszego pokolenia), podpisujemy (bądź pozwalamy dziecku się podpisać) imieniem nazwiskiem i datą urodzenia. Następnie umieszczamy na drzewku kolejne osoby. Jeśli aktualnie brak zdjęć poszczególnych członków rodziny, te osoby dorysowujemy (podobnie z prapraprapra… dziadkami, których fotografii nie posiadamy). Pracę wspólnie ozdabiamy w sposób dowolnie wybrany. Ukończone dzieło możemy nawet oprawić i powiesić na ścianie.

D)   Tajemnicza skrzynka

Do wykonania skrzynki potrzebny będzie karton, papier kolorowy i odrobina wyobraźni!

Do wykonania skrzynki potrzebny będzie karton (np. po jakimś niedużym sprzęcie AGD lub spore pudełko po butach), obklejamy wszystkie jego ścianki kolorowym papierem i dekorujemy wspólnie z dzieckiem w sposób dowolny. Pamiętajmy, aby jedna ze ścian pozostała ruchoma (by można było swobodnie umieszczać w pudełku różne przedmioty). W innej ściance wycinamy otwór takiej wielkości, by dziecięca rączka z łatwością się tam mieściła. Otwór możemy przesłonić bibułą. We wnętrzu skrzynki chowamy kilka przedmiotów. Zadaniem dziecka jest wsunąć dłoń do środka i rozpoznawać rzeczy tam ukryte.

E)   10 pytań

Prosta gra rozwijająca inteligencję

Uczestnicy zabawy ustalają jakąś kategorię, np. “zwierzęta”. Następnie jedno z dzieci wymyśla hasło, które inni muszą odgadnąć za pomocą 10 pytań zadawanych wymyślającemu. Ten, kto odgadnie najszybciej, wygrywa zabawę.

F)   Charakterne kalambury

Znana gra rozwijająca inteligencję

Zadaniem wykonawcy, który prezentuje hasło jest wybór jednej osoby z grupy, przypomnienie sobie jej cechy charakteru i zaprezentowanie jej. Zadaniem widzów jest odgadnięcie, jaką cechę zaprezentował aktor i którą osobę miał na myśli.

G)  Smakołyki

Stawiamy przed dzieckiem miseczki z różnymi potrawami o charakterystycznym smaku, np. cukier, cytrynę, czekoladę itp.

Prosimy dziecko, by zamknęło oczy, a następnie za pomocą zmysłu smaku rozpoznało produkt. Zadanie można utrudnić i poprosić dziecko, by rozpoznało potrawę tylko za pomocą węchu czy dotyku.

H) Stare – nowe fotografie

Rozwijanie zdolności manualnych oraz budowanie więzi rodzinnych, świadomości historii i upływu czasu.

Jeżeli masz możliwość skopiować stare rodzinne fotografie, zaproponuj dziecku, by pokolorowało czarno-białe zdjęcia, by zastanowiło się jaki kolor mogły mieć poszczególne elementy. Może uda się skonsultować to ze starszyzną?

Takie zdjęcie może być elementem oryginalnej kartki okolicznościowej lub ciekawego kolażu.

Mamy nadzieję, że nasze propozycje okażą się ciekawe.

W razie potrzeby prosimy o kontakt przez e-dziennik.

Wychowawcy świetlicy: A. Świlak, B. Łabowska,  M. Troska, M. Mysiorek, Agnieszka Długokęcka – Kardaś

źródło: https://czasdzieci.pl/ro_zabawy/d,44-ksztaltowanie_wyobrazni.html?fbclid=IwAR0-JNP46UDkQNO_dLA3rK9eo4xdr9rvSht67kGre2ek4JBKDSeDz_dBs88

 38 total views,  2 views today