Jak wzmacniać odporność i zdrowo się odżywiać w czasie epidemii?

W zdrowym ciele – zdrowy duch! – to hasło zna prawie każdy. Nie od dzisiaj wiemy, że zdrowe żywienie to lekarstwo dla naszego ciała i ducha. To prosta zasada, o której warto pamiętać, zwłaszcza teraz, kiedy cały czas spędzamy w domu.  Zdrowy tryb życia to również ruch na świeżym powietrzu, kąpiele słoneczne i dużo uśmiechu. Co zatem mogę zrobić dla swojego zdrowia? Oto kilka prostych sposobów:

SPORT – aktywność fizyczna

Ćwicz! – Ciągle siedzisz przed komputerem, a potem przed telewizorem. Bolą plecy, kark i masz wrażenie, jakby całe ciało odmawiało ci posłuszeństwa? Na szczęście jest na sposób! Do planu dnia warto wprowadzić minimum 30 minut aktywności fizycznej, najlepiej na świeżym powietrzu, niezależnie od pogody. Jednakże kiedy aura nam nie sprzyja w Internecie można znaleźć  wiele ciekawych propozycji jak ćwiczyć w domu, nie wychodząc na zewnątrz. Wystarczy 15 min dziennie. To naprawdę niewielki wysiłek, a przynosi ulgę, radość i wzmacnia organizm.

Kąpiele słoneczne

Spotykaj się ze słońcem! – Czy wiesz, że słońce ma wpływ na twoje zdrowie? Promienie słoneczne zawierają znaczną ilość witaminy D, która nie tylko korzystnie wpływa na kości i mięśnie, ale przede wszystkim wzmacnia odporność i przyczynia się do lepszego samopoczucia. Wystarczy 20 minut dziennie, np. podczas przerwy pomiędzy lekcjami. Możesz wyjść na balkon lub na podwórko. Pamiętajcie, że zbyt długie opalanie szkodzi i może spowodować różne dolegliwości, nawet te bardzo poważne!

Pozytywne nastawienie

Uśmiechaj się! – Kiedy często się uśmiechamy, jesteśmy szczęśliwi. Radość i śmiech to najlepsze lekarstwo na wszystkie dolegliwości, zarówno te fizyczne, jak i psychiczne! Badania naukowe potwierdzają, że uśmiech dotlenia organizm poprawiając tym samym krążenie krwi i poprawia naszą odporność. Potrafi też zmobilizować organizm do walki z chorobą, a to z kolei przyspiesza zdrowienie. Ponadto podczas śmiechu produkowane są w organizmie tzw. hormony szczęścia, które działają relaksująco. Poprawiają one nasze samopoczucie. Dzięki niemu łatwiej jest nam uporać się negatywnymi emocjami, takimi jak stres, złość czy smutek. Pamiętaj, śmiech to zdrowie! JJJJ

Odpowiedni plan dnia

Pamiętajcie, że nasz dzień powinien być usystematyzowany. Co nam daje rytm dnia? Dla wielu dzieci zaburzenia schematu dnia są przyczyną dyskomfortu. Dla tych najbardziej delikatnych, zmiany w sferze codziennych czynności mogą spowodować niepokój, a nawet dolegliwości somatyczne związane z przejściowym zachwianiem poczucia bezpieczeństwa. Zatem najprościej mówiąc, stały rytm dnia daje uczniowi poczucie bezpieczeństwa i przewidywalności (uczeń jest w stanie przygotować się  fizycznie i emocjonalnie do każdego potencjalnego zajścia). Ważna jest również odpowiednia ilość snu. Pamiętajmy zatem aby się wysypiać.

Dieta

  1. Jedz różne potrawy! – Jeśli zadbasz o to, by w Twoim jadłospisie codziennie znalazły się inne potrawy, ale takie, które lubisz – unikniesz znudzenia i chętniej będziesz sięgać po zdrowe produkty.
  2. 5 x 5! Czyli 5 posiłków dziennie – W ciągu dnia zjadaj pięć posiłków, w których znajdzie się pięć porcji warzyw i/lub owoców. Warzywa i owoce mają bardzo dużo witamin, które wzmacniają naszą odporność.
  3. Jedz regularnie i zrezygnuj z przekąsek! – Jedz co 3 – 4 godziny – wtedy ograniczysz podjadanie między posiłkami. Kiedy odstępy między posiłkami są równomiernie rozłożone, żołądek nie zdąży dobrze zgłodnieć, a Ty nie będziesz podjadać.
  4. Biali wrogowie! – Brzmi groźnie? Biali wrogowie to nic innego jak nadmiar cukru i soli. Pamiętaj! Objadanie się słodyczami i słonymi chipsami nie wyjdzie Ci na zdrowie. Pamiętać należy również, ze sól i cukier znajdują w każdym produkcie, jako jego naturalny składnik, bądź utrwalacz. Oczywiście, można je spożywać, ale w niewielkiej ilości. Najlepszym rozwiązaniem dla twojego zdrowia byłoby ich ograniczenie, bądź całkowita rezygnacja z nich. Można zamiast słodyczy jeść orzechy, nasiona, owoce, które są źródłem wielu składników odżywczych, mikro i makroelementów.
  5. Jedz kiszonki! – A co to takiego? Same pyszności: ogórki i kapusta kiszona. Zawierają ogromne ilości witaminy C, A, E, K, B1, B2, B3. Jak widzisz, to prawdziwa bomba witaminowa. Dzięki takim składnikom twój układ odpornościowy będzie odstraszał wszystkie nieproszone szkodniki, które chciałyby zamieszkać w twoim ciele.
  6. Pij wodę! – Woda znacząco wpływa na zdrowie naszego organizmu.
  7. Naturalne sposoby na wzmocnienie organizmu dziecka:
  • spożywanie domowych syropów, np. z malin czy czarnego bzu,
  • spożywanie naturalnego miodu,
  • spożywanie jogurtów probiotycznych.

Żyj zdrowo, smacznie i kolorowo!

Pozdrawiam, Katarzyna Dudziec

Psycholog szkolny

Źródła opracowania:

  1. https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/odzywianie-calej-rodziny-w-czasie-epidemii.
  2. https://www.drclown.pl/usmiech-leczy.

 34 total views,  1 views today


zaproszenie
Opolskie dla podstawówek
Biuletyn informacji publicznej
logowanie do e dziennika
ikona facebook

Archiwum