Jak pomóc dziecku z dysleksją?

Poradnik dla rodzica.

Każdy z nas słyszał o zjawisku zwanym dysleksją. Bardzo często zjawisko to pojawia się w kontekście problemów w nauce szkolnej. Czym zatem jest dysleksja i jak się objawia, co należy do najczęstszych odmian tego zaburzenia?

Dysleksja rozwojowa należy do szerszej kategorii zwanej dysleksją. Ta z kolei, wraz z dysortografią i dysgrafią, to jeden z często występujących u dzieci problemów w uczeniu się takich podstawowych czynności jak pisanie czy czytanie.

Problemy, z którymi mogą zmagać się uczniowie w szkole podczas nauki pisania i czytania, podzielić można na kilka zbiorów. Są to: dysleksja ogólna, inaczej również zwana dysleksją właściwą, dotycząca zaburzeń w zdolności i nauce czytania; dysgrafia – dotyczy trudności w nauce poprawnego pisania; dysortografia –  jest zaburzenie zdolności do prawidłowego posługiwania się zasadami ortografii, mimo niejednokrotnie ich znajomości. Co ważne, dysleksja może obejmować problemy zarówno z samym czytaniem, jak i czytaniem i pisaniem jednocześnie.

Zatem jak pomóc dziecku?

Dziecko z dysleksją wymaga ciągłej i systematycznej pracy również poza szkołą, czyli w domu. Przede wszystkim nie należy porównywać dziecka ze stwierdzoną dysleksją do innych dzieci i ich osiągnięć. Każdy człowiek ma przecież różne predyspozycje oraz możliwości – jedni będą mieli zdolności informatyczne, matematyczne, językowe, a inni plastyczne czy sportowe.

Jak wspomóc czytanie?
1. Wspólne czytanie – może to być nawet 10/ 15min dziennie. Jedną z propozycji jest czytanie w parach, czyli rodzic czyta jedno zdanie, a następnie dziecko i tak na zmianę. Inną metodą jest jednoczesne, wspólne czytanie na głos. Najważniejsza jest regularność czytania, aby wyrobić nawyk.
2. Rozmowa o przeczytanym tekście – w formie zadawania pytań do tekstu bądź stworzenia streszczenie przeczytanego materiału.

Jak wspomóc pisanie / ortografię?
1. Zabawy na komputerze –robienie plakatów, dodawanie przez dziecko obramowania, zmieniani i eksperymentowanie z czcionką. Należy jednak zwrócić uwagę na ilość spędzanego przez dziecko czasu przed komputerem (dziecko nie powinno spędzać długich godzin przed komputerem, może to doprowadzić do uzależnienia i innych problemów zdrowotnych).
2. Prace pisemne – np. stworzona przez dziecko lista zakupów, plakaty o interesujących dziecko tematyce np. piłka nożna, moda, itp.
3. Układanie klocków, pyssli, puzzli, a także układanie wzorów np. z patyczków, kamyczków bądź figur geometrycznych.

  1. Rozwiązywanie łamigłówek, rebusów, labiryntów.
    5. Gry ortograficzne i pamięciowe (w wersji klasycznej lub elektronicznej).
    6. Gra w węża słownego – jedna osoba podaje wyraz, a każdy z graczy na zmianę wymienia następny zaczynający się ostatnią głoską poprzedniego wyrazu.
    7. Szukanie słów na co dzień mało używanych np. szezlong (po sprawdzeniu znaczenia) używanie ich do krótkich historyjek.
  2. Szukanie brakujących elementów na obrazkach bądź różnic pomiędzy obrazkami.
    9. Układanie wyrazów z pomieszanych sylab np. cek– pla, pa-na-ka
    10. Głoskowanie długich wyrazów, aby dziecko mogło je połączyć w całość.
  3. Gra w story cubes – to 9 estetycznie wykonanych, sześciennych kostek, z których każda zawiera na ściankach odmienny zestaw ilustracji. Gra polega na ułożeniu historyjki na podstawie wylosowanych w rzucie obrazków znajdujących się na kostkach.
  4. Codzienne ćwiczenie z pisaniem wyrazów z trudnościami ortograficznymi po co najmniej 10 min. Pamiętajmy, że nie można forsować dziecka zbyt długimi ćwiczeniami bowiem przynosi to więcej strat niż korzyści.

 

Jak wspomóc liczenie?
1. Trenowanie orientacji w schemacie ciała (także kierunków prawo-lewo), przestrzeni (nad, obok, w, pod) i czasie (rano, po południu, wieczorem, wczoraj, w lutym etc.)
2. Gry matematyczne i gra w karty.
3. Dla młodszych dzieci ćwiczenie pisania cyfr i prostych obliczeń na tacy np. z piaskiem, kaszą (lub innymi sypkimi rzeczami)
4. Powtarzanie tabliczki mnożenia (wzorów matematycznych) w formie wspólnej zabawy.

 

Oto kilka żródeł z których można pobrać karty pracy do ćwiczeń z dzieckiem w domu:

https://educarium.pl/karty-pracy/percepcja-wzrokowa/liczenie-strzalek-orientacja-kierunkowa

https://educarium.pl/karty-pracy/percepcja-wzrokowa/polacz-kolejno

https://educarium.pl/images/blog/articles/logiczne_ciagi_figury_geometryczne.pdf

 

Źródła:
1. „Pomóż dziecku z…Dysleksją ‘’ G. Squires, S.McKeown
2. „ Jak pracować z dzieckiem dyslektycznym’’ M. Badowska

Katarzyna Dudziec
Psycholog szkolny

 29 total views,  1 views today


zaproszenie
Opolskie dla podstawówek
Biuletyn informacji publicznej
logowanie do e dziennika
ikona facebook

Archiwum