Jak pomóc dziecku z dysleksją?
Poradnik dla rodzica.
Każdy z nas słyszał o zjawisku zwanym dysleksją. Bardzo często zjawisko to pojawia się w kontekście problemów w nauce szkolnej. Czym zatem jest dysleksja i jak się objawia, co należy do najczęstszych odmian tego zaburzenia?
Dysleksja rozwojowa należy do szerszej kategorii zwanej dysleksją. Ta z kolei, wraz z dysortografią i dysgrafią, to jeden z często występujących u dzieci problemów w uczeniu się takich podstawowych czynności jak pisanie czy czytanie.
Problemy, z którymi mogą zmagać się uczniowie w szkole podczas nauki pisania i czytania, podzielić można na kilka zbiorów. Są to: dysleksja ogólna, inaczej również zwana dysleksją właściwą, dotycząca zaburzeń w zdolności i nauce czytania; dysgrafia – dotyczy trudności w nauce poprawnego pisania; dysortografia – jest zaburzenie zdolności do prawidłowego posługiwania się zasadami ortografii, mimo niejednokrotnie ich znajomości. Co ważne, dysleksja może obejmować problemy zarówno z samym czytaniem, jak i czytaniem i pisaniem jednocześnie.
Zatem jak pomóc dziecku?
Dziecko z dysleksją wymaga ciągłej i systematycznej pracy również poza szkołą, czyli w domu. Przede wszystkim nie należy porównywać dziecka ze stwierdzoną dysleksją do innych dzieci i ich osiągnięć. Każdy człowiek ma przecież różne predyspozycje oraz możliwości – jedni będą mieli zdolności informatyczne, matematyczne, językowe, a inni plastyczne czy sportowe.
Jak wspomóc czytanie?
1. Wspólne czytanie – może to być nawet 10/ 15min dziennie. Jedną z propozycji jest czytanie w parach, czyli rodzic czyta jedno zdanie, a następnie dziecko i tak na zmianę. Inną metodą jest jednoczesne, wspólne czytanie na głos. Najważniejsza jest regularność czytania, aby wyrobić nawyk.
2. Rozmowa o przeczytanym tekście – w formie zadawania pytań do tekstu bądź stworzenia streszczenie przeczytanego materiału.
Jak wspomóc pisanie / ortografię?
1. Zabawy na komputerze –robienie plakatów, dodawanie przez dziecko obramowania, zmieniani i eksperymentowanie z czcionką. Należy jednak zwrócić uwagę na ilość spędzanego przez dziecko czasu przed komputerem (dziecko nie powinno spędzać długich godzin przed komputerem, może to doprowadzić do uzależnienia i innych problemów zdrowotnych).
2. Prace pisemne – np. stworzona przez dziecko lista zakupów, plakaty o interesujących dziecko tematyce np. piłka nożna, moda, itp.
3. Układanie klocków, pyssli, puzzli, a także układanie wzorów np. z patyczków, kamyczków bądź figur geometrycznych.
- Rozwiązywanie łamigłówek, rebusów, labiryntów.
5. Gry ortograficzne i pamięciowe (w wersji klasycznej lub elektronicznej).
6. Gra w węża słownego – jedna osoba podaje wyraz, a każdy z graczy na zmianę wymienia następny zaczynający się ostatnią głoską poprzedniego wyrazu.
7. Szukanie słów na co dzień mało używanych np. szezlong (po sprawdzeniu znaczenia) używanie ich do krótkich historyjek. - Szukanie brakujących elementów na obrazkach bądź różnic pomiędzy obrazkami.
9. Układanie wyrazów z pomieszanych sylab np. cek– pla, pa-na-ka
10. Głoskowanie długich wyrazów, aby dziecko mogło je połączyć w całość. - Gra w story cubes – to 9 estetycznie wykonanych, sześciennych kostek, z których każda zawiera na ściankach odmienny zestaw ilustracji. Gra polega na ułożeniu historyjki na podstawie wylosowanych w rzucie obrazków znajdujących się na kostkach.
- Codzienne ćwiczenie z pisaniem wyrazów z trudnościami ortograficznymi po co najmniej 10 min. Pamiętajmy, że nie można forsować dziecka zbyt długimi ćwiczeniami bowiem przynosi to więcej strat niż korzyści.
Jak wspomóc liczenie?
1. Trenowanie orientacji w schemacie ciała (także kierunków prawo-lewo), przestrzeni (nad, obok, w, pod) i czasie (rano, po południu, wieczorem, wczoraj, w lutym etc.)
2. Gry matematyczne i gra w karty.
3. Dla młodszych dzieci ćwiczenie pisania cyfr i prostych obliczeń na tacy np. z piaskiem, kaszą (lub innymi sypkimi rzeczami)
4. Powtarzanie tabliczki mnożenia (wzorów matematycznych) w formie wspólnej zabawy.
Oto kilka żródeł z których można pobrać karty pracy do ćwiczeń z dzieckiem w domu:
https://educarium.pl/karty-pracy/percepcja-wzrokowa/liczenie-strzalek-orientacja-kierunkowa
https://educarium.pl/karty-pracy/percepcja-wzrokowa/polacz-kolejno
https://educarium.pl/images/blog/articles/logiczne_ciagi_figury_geometryczne.pdf
Źródła:
1. „Pomóż dziecku z…Dysleksją ‘’ G. Squires, S.McKeown
2. „ Jak pracować z dzieckiem dyslektycznym’’ M. Badowska
Katarzyna Dudziec
Psycholog szkolny
29 total views, 1 views today