Emocje

Kwarantanna niestety przedłuża się o kolejne dni. Obecna sytuacja zmieniła sposób funkcjonowania zarówno dzieci, młodzieży, jak i osób dorosłych. Od dłuższego czasu nasze dzieci zamknięte są w domach, dlatego niezwykle trudno przyzwyczaić się im takiego stanu rzeczy. Możemy z tym walczyć, co będzie wywoływało u nas jeszcze większą frustrację albo po prostu zaakceptować, bo to niestety w chwili obecnej nasza rzeczywistość.

W życiu codziennym towarzyszy nam mnóstwo emocji. Czy są one nam potrzebne, a jeśli tak to po co? Które z nich są podstawowe?  Jak je rozpoznać? Czy możemy wyrazić nasze emocje kreatywnie np. poprzez sztukę szeroko rozumianą? Wykład dr Miry Marcinów, psycholog z Uniwersytetu Jagiellońskiego o podstawowych emocjach przybliży Wam ten temat.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=106&v=P4PTBvdqGpk&feature=emb_logo

Na co dzień odczuwamy mnóstwo różnych uczuć i emocji: niektóre są przyjemne, a część niestety wręcz przeciwnie. Ale wszystkie są nam bardzo potrzebne, zarówno te dobre, jak i te mniej przyjemne. Poniżej znajdują się niektóre z nich. Niejednokrotnie nasza twarz odzwierciedla to co czujemy wewnątrz, dlatego warto przyjrzeć się co dzieje się z naszymi ustami, oczami, brodą czy też czołem.

Poniżej przedstawiam propozycję zabawy z młodszymi dziećmi. Można wyciąć poniższe obrazki i podzielić znajdujące się na nich emocje na pozytywne i negatywne. Następnie można losować kartę i poprosić dziecko, aby spróbowało odwzorować daną minę, albo opisało co tez czuje postać na obrazku. Dobrze jest wykonywać te ćwiczenie przed lustrem, tak by dziecko mogło obserwować swoją twarz i to jak się zmienia.

mimiki twarzy

W sytuacjach trudnych pojawiające się negatywne emocje powodują silną reakcję fizjologiczną organizmu– całe ciało zaczyna się trząść, bądź napina się. Jest to efekt przeżywanego niepokoju, depresji, wściekłości, czy braku wiary w swoje możliwości. Dlatego większość z nas unika odczuwania emocji, zwłaszcza tych negatywnych, gdyż nie wiemy jak sobie z nimi poradzić.

Zapraszam do obejrzenia krótkiego filmiku!

 

https://www.youtube.com/watch?v=_jhS0GSfnlo

W trudnej sytuacji, w której się znaleźliśmy istotna jest kontrola narastającego w nas niepokoju. Dlatego warto zastanowić się nad alternatywnymi rozwiązaniami, ocenić potencjalne zyski, skutki, oraz opracować szczegółowy plan działania.

A oto kroki jakie możemy podjąć by poradzić sobie z zadaniami oraz narastającymi emocjami:

  • Opisz sytuację, która Cię naprawdę martwi.
  • Zastanów się nad różnymi rozwiązaniami.
  • Dokonaj oceny poszczególnych pomysłów. Przemyśl je: które z nich są nierealne? co można zrobić od razu?
  • Wyznacz konkretne daty realizacji poszczególnych (wymienionych w punkcie powyżej) pomysłów. Najlepiej zacząć od najłatwiejszych zadań, stopniowo zwiększając ich trudność.
  • Naucz się skutecznej relaksacji (uprawianie sportu, sztuki, muzykoterapii, biblioterapii, itp.)

A teraz propozycja dla starszych uczniów – wejdźcie na stronę, zakręćcie ruletką i spróbujcie odpowiedzieć na pytania.  Czasami wypowiedzenie na glos problemu i ewentualnych sposobów rozwiązania upraszcza problem.

https://wordwall.net/pl/resource/1112998/emocje-izolacja-m%C5%82odzie%C5%BC

W sytuacjach trudnych należy szukać  pomocy u innych.

Poniżej podaję pomocne telefony:

0 800 080 222 – Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży, konsultanci odpowiedzą na twoje pytania, doradzą, co możesz zrobić w swojej sytuacji.

Jeżeli nie chcesz rozmawiać przez telefon – wejdź na stronę www.liniadzieciom.pl i opisz swój problem.

800 100 100 – Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci, którzy potrzebują wsparcia i informacji w zakresie przeciwdziałania i pomocy dzieciom przeżywającym kłopoty i trudności wynikające z problemów i zachowań ryzykownych takich jak: agresja i przemoc, cyberprzemoc i zagrożenia związane z nowymi technologiami, wykorzystywanie seksualne, kontakt z substancjami psychoaktywnymi, uzależnienia, depresja, myśli samobójcze, zaburzenia odżywiania, czynny: poniedziałki—piątki w godz. 12.00—15.00

116 111 – Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży, który prowadzi Fundacja „Dzieci Niczyje”, czynny cały tydzień, w godz. 12—22

ARTYKUŁY:

https://www.podwojniewyjatkowi.pl/

https://kosmosdladoroslych.pl/

https://zwierciadlo.pl/kategoria/psychologia

https://bycblizej.pl/

 

Z poważaniem Katarzyna Dudziec

Psycholog szkolny

 

 25 total views,  2 views today


zaproszenie
Opolskie dla podstawówek
Biuletyn informacji publicznej
logowanie do e dziennika
ikona facebook

Archiwum