Czy polska kultura mieści się w kulturze piśmiennej? Raporty bibliotek.

Na lekcjach historii czy lekcjach plastyki uczniowie nie raz spotykali się z nazwą: kultury piśmiennej. Wiedzą zatem, że tym mianem nazywa się wszelkie kultury, które z czasem wytworzyły pismo, aby utrwalić swój dorobek intelektualny. Idąc tym tropem, kultury te na pewno musiały czytać i pisać. Pierwsze biblioteki sięgają czasów Mezopotamii i Babilonii, czyli już wtedy odczuwano potrzebę gromadzenia glinianych tabliczek zawierających mądrości ówczesnych myślicieli; zawierających prawa i wierzenia; zawierających pierwsze próbki beletrystyczne. Ludzie  kiedyś czytanie i pisanie zawsze kojarzyli z elitą. Jak to się przedstawia obecnie? Biblioteka Narodowa opublikowała niedawno statystyki czytelnictwa za rok 2016. Jak wypadliśmy? Wciąż większość Polaków, tzn. 63% nie przeczytało w ubiegłym roku ani jednej książki. Podobnie jak w roku 2015. Chociaż czytać i pisać uczymy się od szóstego roku życia. Zniżkowa tendencja czytelnictwa w Polsce jest zapewne powodem czarnych myśli pracowników Biblioteki Narodowej dotyczących kultury piśmiennej. Czytamy mało i unikamy literatury klasycznej. Jak to jest możliwe, że w dobie pisania i czytania smsów, komentarzy, blogów 63% Polaków nie bierze do rąk ani jednej książki? Mechanizm czytania wiadomości w telefonach jest dokładnie taki sam, jak mechanizm czytania książki, a nawet gorszy, ponieważ w smsach wielokrotnie nie stosuje się znaków diakrytycznych ani interpunkcyjnych. Ponadto przy książce mniej psuje się wzrok, co wiadomo nie od dziś. Mimo wszystko refleksje raportu Biblioteki Narodowej nie dają nadziei na zmianę tendencji, a raczej napawają lękiem, że z roku na rok coraz więcej rodaków odsuwać się będzie od czytania książek. Chociaż rynek wydawniczy zalewa nas gorszą i lepszą literaturką, to i tak 41% polskich domów nie ma półek z książkami. Raport Biblioteki Narodowej stawia sprawę jasno i skłania do zadania sobie ważnego pytania: czy chcę być obiektem wtórnego analfabetyzmu czy chcę uczestniczyć w kulturze intelektualnej (piśmiennej) ; czy chcę być obojętny i zagubiony czy chcę być zaangażowany w przemiany rzeczywistości i lepiej je rozumieć.

Raport biblioteki szkolnej:
W drugim półroczu wypożyczało:
84% uczniów z klasy I a
50% uczniów z klasy I b
65% uczniów z klasy I c
60% uczniów z klasy I d
50% uczniów z klasy II a
50% uczniów z klasy II b
73% uczniów z klasy II c
60% uczniów z klasy II d
42% uczniów z klasy III a
54% uczniów z klasy III b
30% uczniów z klasy III c
90% uczniów z klasy III d

Do tej pory najwięcej książek wypożyczyła klasa III d (88 wypożyczeń). Pamiętajcie uczniowie, dopóki rok szkolny się nie skończył, możecie zawalczyć o tytuł najbardziej rozczytanej klasy i nie wypaść z kręgu kultury piśmiennej.
Więcej o raporcie Biblioteki Narodowej: http://www.bn.org.pl/dla-prasy

 545 total views,  1 views today


powrót do szkoły
Opolskie dla podstawówek
Biuletyn informacji publicznej
logowanie do e dziennika
ikona facebook

Archiwum