previous arrow
next arrow
Slider

szkolne-wsparcie-k-km
Październik 2020
P W Ś C P S N
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
Archiwum
rok-szkoly-w-ruchu-logologo_eszkola-mbaner_vulcan_1pajacyk-m2rzecznik-praw-dzieckafb szkołybadzmy_poszukiwaczami_autorytetu szkola_pamieta nprc cała_polska_czyta_dzieciom wychowanie_przez_czytanie madrzy_cyfrowi trzymaj_forme program_dla_szkol

Poniedziałek 24 października był dla większości społeczności szkolnej pierwszym dniem po wspaniałym i jakże krótkim weekendzie. Spora grupa osób pewnie myślami była jeszcze przy niedzielnym leniuchowaniu, może jeszcze zbyt wcześnie wyrwani ze snu uczniowie szli pod klasy i oczekiwali na dzwonek, który niechybnie wyrwie ich z przyjemnej drzemki. Tymczasem pod salą  numer 31 jedenaścioro uczniów dreptało poddenerwowanych i mamroczących niezrozumiałe dla innych słowa, albowiem tu rozgrywał się pierwszy w historii gimnazjum… BOOKTALKING. Co to takiego? Jest to forma eventu czytelniczego, podczas którego miłośnicy książek dzielą się na forum swoimi przemyśleniami na temat ulubionych dzieł literackich. Ku zdumieniu organizatorki zgłosiło się wielu chętnych uczniów klas pierwszych, drugich i trzecich. Część się rozchorowała, część zjadła trema, ale do mety przybyła szczęśliwa jedenastka. By podkręcić atmosferę, wypowiedzi uczestników oceniało jury i dla najlepszej czwórki przyznano nagrody książkowe. Wszyscy występujący obdarowani zostali słodkim poczęstunkiem.

Krótkie resume konkursu.
Celem przyświecającym wydarzeniu było stawianie na promocję czytelnictwa, a przede wszystkim, umiejętności autoprezentacji ucznia. Konkurs dotyczył kompetencji oratorskich, czyli publicznego wypowiadania się na wcześniej przygotowany temat. Uczniowie mieli do wyboru trzy tematy:
– najbardziej wzruszająca książka
– moja ulubiona książka
– książka, która zmienia światopogląd
Najczęstszym tematem była ulubiona książka, choć i zdarzały się wypowiedzi wzruszające i “wywrotowe”. Niemniej, uczniowie doskonale poradzili sobie z argumentacją, choć na moje oko mogłaby być bardziej przekonująca, a nie ogólnikowa. Trema również nie okazała się dla uczniów przeszkodą, wręcz odwrotnie – niektórzy uczestnicy nabrali wiatru w żagle i mogliby opowiadać bez końca o swoich przemyśleniach związanych z prezentowaną książką. Jednak wszyscy zgodnie odparli, że pięć minut to bardzo długo, by mówić ciągle, poprawnie i logicznie, w dodatku wpatrując się w publiczność czy znosić ich zaciekawione spojrzenia, a nawet i pytania. Otóż to, nie ukrywam, że dla mnie – bibliofila – zabrakło dyskusji (ach to ograniczenie czasowe!).
Wypowiedzi uczestników przejawiały różny stopień stylowy – od bardzo rzeczowych, przez niemalże naukowe wywody, po bardzo szczere i przejmujące. Uczniowie opowiadali o Harrym Potterze, lekturach ze szkoły podstawowej, współczesnych powieściach młodzieżowych i dla dorosłych. Najbardziej zaintrygował wszystkich Kacper Sumiński, uczeń II d, który w zabawny i ciekawy sposób opowiadał o swojej ulubionej lekturze autorstwa Pilipiuka. Jednak największe wrażenie zrobiła wypowiedź Martyny Sofińskiej, uczennicy klasy III d, która w ostatniej chwili zmieniła zdanie i mówiła o innej książce niż zamierzała. Wybór padł na powieść Johna Greena pt. “Gwiazd naszych wina”. Wypowiedź Martyny urzekła płynnością, poprawnością, argumentacją, a przede wszystkim wypływała prosto z serca.

Wyniki I edycji booktalkingu.
Także wyniki nie mogły przedstawiać się inaczej jak:
I miejsce dla Martyny Sofińskiej z klasy III d
II miejsce dla Kacpra Sumińskiego z klasy II d
III miejsce dla Patricii Szopy I b – notabene uczennicy mówiącej ze swadą, jak rodzona oratorka.

Wyróżnienie komisja jurorska w składzie: Pani Jolanta Włodarczak, Jagoda Pastucha i Zuzanna Kania, przyznała Mikołajowi Iwanyszczukowi z klasy III d. Mikołaj zaskoczył wszystkich dojrzałą argumentacją, elementami krytyki kompozycji dzieła pt. “Wszechświaty”, jedyny mankament to… posiłkowanie się tekstem. W konkursie udział wzięli również uczniowie klasy I B: Hubert Opala, Julia Woźniak i Piotr Klucowicz; z klasy I d: Ola Dorociak, Mateusz Kozieł i Krystian Zawierta; z III d: Alicja Sadowska. Wszystkim zawodnikom serdecznie gratuluję odwagi nie tylko jeśli chodzi i występowanie przed publicznością, jak również o odwagę do przyznania się, że w dobie smartfonów i Internetu czytacie książki i nie wstydzicie się tego.
Jestem z Was dumna!
A najlepsze rekomendacje konkursu usłyszałam dziś od uczniów: “Chyba przeczytam tego Pottera, tak wczoraj ciekawie o nim mówili” albo “Pożyczam od Ali książkę, o której opowiadała na konkursie” itp. Dziękuję!
Magdalena Gawlak

PS nie uważacie, że powinien powstać książkowy klub dyskusyjny?

 758 total views,  1 views today