Berlin zdobyty !!!

Wtorek 13 listopada 2018r. Pobudka o godzinie 4.30. Wyjazd z Namysłowa godzinę później. Powrót następnego dnia późnym wieczorem. Kilka dobrych godzin spędzonych w autokarze. Początkowo kapiący deszczyk, wysłuchiwanie opowieści przewodnika, szybki marsz z jednego punktu programu wycieczki do następnego. Rzec by można – nuda.

Nic bardziej mylnego…

Spędzony wspólnie czas, nauka języka niemieckiego i angielskiego nie tylko za pomocą podręcznika, ale przede wszystkim praktyczna strona zdobywania wiedzy, poznawanie nowych kultur
i osobowości, walory krajobrazowe oraz turystyczne Poczdamu i Berlina – to tylko niektóre z listy pozytywów wycieczki zagranicznej zorganizowanej przez nauczycieli germanistów i anglistów dla chętnych uczniów SP2 Namysłów. Dzięki pomocy pana K. Stebleckiego z biura „Alfa-Tour Oleśnica” byliśmy w stanie pojechać na wspaniałą jesienną wycieczkę do stolicy naszych zachodnich sąsiadów.

Pierwszego dnia zwiedziliśmy park pałacu Sanssouci, uroczą uliczkę-deptak z licznymi sklepikami
w mieście Postdam, a na zakończenie dnia wybraliśmy się do kilkukondygnacyjnego Muzeum Techniki (Technik Museum) w Berlinie. Liczba i rozmiar eksponatów, jakie tam zobaczyliśmy, zrobiły na nas ogromne wrażenie (dawne pociągi, samoloty, samochody, a nawet pierwsze komputery
na świecie).

Od spaceru przez plac Aleksandra (Alexanderplatz) rozpoczęliśmy zwiedzanie stolicy Niemiec kolejnego dnia. Tam mięliśmy okazję zobaczyć Rotes Rathaus (Czerwony Ratusz), Fernsehturm (Wieżę Telewizyjną), Weltzeituhr (zegar pokazujący czas na całym świecie). Następnie przeszliśmy
pod Bramę Brandenburską (Brandenburger Tor), która stała się symbolem zjednoczenia Niemiec, oraz pod Reichstag – czyli budynek parlamentu. Ostatnim punktem wycieczki był Postdamer Platz (Plac Poczdamski) z fragmentami muru berlińskiego (Berliner Mauer) oraz galerią handlową Arkaden. Wjechaliśmy także najszybszą windą w Berlinie (24 piętra w 20 sekund) na punkt widokowy,
z którego rozpościerały się cudne krajobrazy całego miasta. Z góry bez problemu odnaleźliśmy Sony Center czy Berliner Dom (Katedrę Berlińską), obok których przebiegała trasa naszej wędrówki.

Dodatkową atrakcją, która podsycała nasze zmysły smakowe i zapachowe podczas wycieczki, były jarmarki bożonarodzeniowe (Weihnachtsmärkte). Oficjalne rozpoczęcie jarmarków, które
w Niemczech mają już bardzo długą tradycję, ma nastąpić 26 listopada, jednakże budki z Lebkuchen (piernikami) i Marzipankartoffel (marcepanowe kartofelki) już teraz były otwarte dla turystów.

Jeżeli chodzi o książki, z którymi mamy styczność na co dzień, choćby w szkole, na placu przy Uniwersytecie Humbolda odkryliśmy symbol pustych półek bibliotecznych, a obok nich dający bardzo
do myślenia napis:

„Dort, wo man Bücher verbrennt, verbrennt man auch am Ende Menschen.” Heinrich Heine

(”Tam, gdzie palą książki, palić będą i ludzi”)