6 PUŁAPEK INTERNETU I MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH
PUŁAPKA 1. HEJT I CYBERPRZEMOC WŚRÓD UCZNIÓW
Co można zrobić:
- Wzmacniaj samoocenę
- Wspieraj
- Okazuj gotowość udzielania pomocy
- Ucz asertywności oraz radzenia sobie z emocjami i stresem
- W razie potrzeby zapewnij specjalistyczną pomoc
PUŁAPKA 2. NADUŻYWANIE I UZALEŻNIENIE
5 alarmujących objawów uzależnienia:
- Intensywne negatywne emocje w efekcie ograniczenia dostępu do Internetu
- Nieudane próby kontroli swojego zachowania
- Ograniczenie pozakomputerowych zainteresowań
- Gorsze wyniki w nauce
- Stałe trzymanie przy sobie smartfonu lub laptopa, częste dotykanie go i zerkanie na niego
Co można zrobić:
- Monitoruj, ile czasu dziennie dziecko spędza w Internecie czy przed komputerem (1-2 godzin z częstymi przerwami dla dzieci młodszych i do 3 godzin dla młodzieży),
- Zachęcaj, by dziecko korzystało z komputera i Internetu w celach edukacyjnych i twórczych, a nie tylko dla rozrywki (zmniejsza to ryzyko uzależnienia, tworzy dobre nawyki),
- Wprowadź politykę korzystania ze smartfonów i innych urządzeń elektronicznych w szkole (np. zakaz na lekcji),
- Bądź wrażliwy na sygnały nadużywania i uzależnienia w razie ich zaobserwowania. W razie potrzeby pomóż poszukać pomocy (polecana jest psychoterapia poznawczo-behawioralna)
PUŁAPKA 3. PROBLEMY Z NAUKĄ
- Niewiarygodne informacje. Uczniowie często mają trudności ze znajdowaniem wartościowych źródeł i są podatni na tzw. fake newsy czy postprawdę
- Płytkie przetwarzanie. Badania dowiodły, że informacje zdobywane w Internecie są przetwarzane w mózgu bardziej powierzchownie od tych, które zdobywamy z bardziej tradycyjnych źródeł (książek czy notatek)
- „Kopiuj-wklej”, czyli ściąganie gotowych prac lub ich fragmentów zamiast samodzielnej pracy ( tylko ona rozwija)
PUŁAPKA 4. CYBER NIEBEZPIECZEŃSTWO
Uczniom często zdarza się ujawnienie wrażliwych lub poufnych informacji na swój temat (np. wieku, nazwiska, miejsca zamieszkania, szkoły i klasy, numeru telefonu, adresu e-mail czy wizerunku) w sposób umożliwiający dostęp do nich osobom trzecim.
Co można zrobić:
- Informuj uczniów o konsekwencjach braku ochrony swojej prywatności w Internecie
- Zwiększaj świadomość dotyczącą skutecznych zabezpieczeń (np. nieklikania w podejrzane linki czy też tworzenia „mocnych” haseł dostępu)
PUŁAPKA 5. BYCIE WREDNYM NIGDY NIE BYŁO TAK ŁATWE
Uczniowie nie tylko doświadczają cyberprzemocy, ale również dopuszczają się jej.
Co można zrobić:
- Rozwijaj u uczniów wrażliwość na potrzeby i uczucia innych,
- Przedstawiaj umiejętność zachowania się wobec innych „ z klasą” (asertywnie, życzliwie, bez przemocy) jako wartość dobrze świadczącą o człowieku ( w tym o jego psychicznej sile) i będącą źródłem dobrej samooceny,
- Ucz netykiety (zasad zachowania się w Internecie), dobrej komunikacji i asertywności,
- Ucz alternatywnych sposobów rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i emocjami,
- Zwracaj uwagę, że w Internecie nigdy nie jest się do końca anonimowym, np. policja ma możliwości, by odkryć, do kogo należy konto lub strona
PUŁAPKA 6. POGORSZENIE UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH
Co można zrobić:
- Jak najczęściej stwarzaj dzieciom okazję do atrakcyjnych spotkań twarzą w twarz, zarówno w cztery oczy, jak i w większej grupie (np. animować zabawy, tworzyć sprzyjającą atmosferę do zapraszania koleżanek i kolegów do domu),
- Dawaj dobry przykład własny, ucz, ze bezpośrednie relacje są bardzo cenne i Internet ich nie zastąpi.
Źródło: www.aktualnoscioswiatowe.pl
Życzę dużo uśmiechu, spokoju i zdrowia,
Pedagog szkolny
Katarzyna Jagielska
31 total views, 1 views today