6 PUŁAPEK INTERNETU I MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH

 

PUŁAPKA 1. HEJT I CYBERPRZEMOC WŚRÓD UCZNIÓW

Co można zrobić:

  • Wzmacniaj samoocenę
  • Wspieraj
  • Okazuj gotowość udzielania pomocy
  • Ucz asertywności oraz radzenia sobie z emocjami i stresem
  • W razie potrzeby zapewnij specjalistyczną pomoc

PUŁAPKA 2. NADUŻYWANIE I UZALEŻNIENIE

5 alarmujących objawów uzależnienia:

  1. Intensywne negatywne emocje w efekcie ograniczenia dostępu do Internetu
  2. Nieudane próby kontroli swojego zachowania
  3. Ograniczenie pozakomputerowych zainteresowań
  4. Gorsze wyniki w nauce
  5. Stałe trzymanie przy sobie smartfonu lub laptopa, częste dotykanie go i zerkanie na niego

Co można zrobić:

  • Monitoruj, ile czasu dziennie dziecko spędza w Internecie czy przed komputerem (1-2 godzin z częstymi przerwami dla dzieci młodszych i do 3 godzin dla młodzieży),
  • Zachęcaj, by dziecko korzystało z komputera i Internetu w celach edukacyjnych i twórczych, a nie tylko dla rozrywki (zmniejsza to ryzyko uzależnienia, tworzy dobre nawyki),
  • Wprowadź politykę korzystania ze smartfonów i innych urządzeń elektronicznych w szkole (np. zakaz na lekcji),
  • Bądź wrażliwy na sygnały nadużywania i uzależnienia w razie ich zaobserwowania. W razie potrzeby pomóż poszukać pomocy (polecana jest psychoterapia poznawczo-behawioralna)

PUŁAPKA 3. PROBLEMY Z NAUKĄ

  • Niewiarygodne informacje. Uczniowie często mają trudności ze znajdowaniem wartościowych źródeł i są podatni na tzw. fake newsy czy postprawdę
  • Płytkie przetwarzanie. Badania dowiodły, że informacje zdobywane w Internecie są przetwarzane w mózgu bardziej powierzchownie od tych, które zdobywamy z bardziej tradycyjnych źródeł (książek czy notatek)
  • „Kopiuj-wklej”, czyli ściąganie gotowych prac lub ich fragmentów zamiast samodzielnej pracy ( tylko ona rozwija)

 

PUŁAPKA 4. CYBER NIEBEZPIECZEŃSTWO

Uczniom często zdarza się ujawnienie wrażliwych lub poufnych informacji na swój temat (np. wieku, nazwiska, miejsca zamieszkania, szkoły i klasy, numeru telefonu, adresu  e-mail czy wizerunku) w sposób umożliwiający dostęp do nich osobom trzecim.

Co można zrobić:

  • Informuj uczniów o konsekwencjach braku ochrony swojej prywatności w Internecie
  • Zwiększaj świadomość dotyczącą skutecznych zabezpieczeń (np. nieklikania w podejrzane linki czy też tworzenia „mocnych” haseł dostępu)

 

PUŁAPKA 5. BYCIE WREDNYM NIGDY NIE BYŁO TAK ŁATWE

Uczniowie nie tylko doświadczają cyberprzemocy, ale również dopuszczają się jej.

Co można zrobić:

  • Rozwijaj u uczniów wrażliwość na potrzeby i uczucia innych,
  • Przedstawiaj umiejętność zachowania się wobec innych „ z klasą” (asertywnie, życzliwie, bez przemocy) jako wartość dobrze świadczącą o człowieku ( w tym o jego psychicznej sile) i będącą źródłem dobrej samooceny,
  • Ucz netykiety (zasad zachowania się w Internecie), dobrej komunikacji i asertywności,
  • Ucz alternatywnych sposobów rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i emocjami,
  • Zwracaj uwagę, że w Internecie nigdy nie jest się do końca anonimowym, np. policja ma możliwości, by odkryć, do kogo należy konto lub strona

PUŁAPKA 6. POGORSZENIE UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH

Co można zrobić:

  • Jak najczęściej stwarzaj dzieciom okazję do atrakcyjnych spotkań twarzą w twarz, zarówno w cztery oczy, jak i w większej grupie (np. animować zabawy, tworzyć sprzyjającą atmosferę do zapraszania koleżanek i kolegów do domu),
  • Dawaj dobry przykład własny, ucz, ze bezpośrednie relacje są bardzo cenne i Internet ich nie zastąpi.

 

Źródło: www.aktualnoscioswiatowe.pl

Życzę dużo uśmiechu, spokoju i zdrowia,

Pedagog szkolny

Katarzyna Jagielska

 31 total views,  1 views today


zaproszenie
Opolskie dla podstawówek
Biuletyn informacji publicznej
logowanie do e dziennika
ikona facebook

Archiwum